خطیب حرم مطهر رضوی گفت: عزاداری برای امام حسین (ع)، هویت شیعه و مهم‌ترین عامل مبارزه با ظلم است.

مجالس عزای سیدالشهدا (ع) عامل وحدت شیعه است

آیت‌الله سید محمود مدنی بجستانی در ویژه‌برنامه عزاداری نخستین روز ماه محرم که با حضور عزاداران حسینی در رواق بزرگ امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، به تبیین کارکردهای عزاداری در تاریخ شیعه پرداخت و گفت: عزاداری برای سیدالشهدا (ع) قوی‌تر از هر سلاحی است. سلاح‌های بشری فقط خراب می‌کند، ولی عزای اباعبدالله الحسین (ع) دل دوستان آن حضرت را آباد و کاخ ظالمین را خراب می‌کند.
خطیب حرم مطهر رضوی با اشاره به دو کارکرد اصلی عزاداری سیدالشهدا (ع) در زندگی فردی و اجتماعی اظهار کرد: عزاداری سیدالشهدا (ع) تنها یک مراسم تقلیدی و یک مراسم مذهبی - عبادی ساده نیست، بلکه یک نیرو وعاملی قدرتمند برای مبارزه با ظلم در طول تاریخ است.
 آیت‌الله مدنی با بیان اینکه دومین کارکرد عزاداری، تعظیم شعائر الهی است، بیان کرد: وقتی ما به اهمیت عزاداری سیدالشهدا (ع) پی ببریم، قطعاً برای توسعه آن تلاش بیشتری خواهیم کرد.
وی افزود: هویت‌بخشی به شیعه اولین اثر عزاداری امام حسین (ع) است و آنچه ما را دور هم جمع کرده و به‌صورت یک مکتب و یک تشکیلات واحد درآورده، محبت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و عزای آن حضرت است.
خطیب حرم مطهر رضوی با بیان اینکه مجالس عزای سیدالشهدا (ع) عامل وحدت شیعه است، ابراز کرد: در همایش بزرگ اربعین خیل عزاداران حسینی از نژادها و ملیت‌های مختلف همه با هم و یک‌صدا ندای «لبیک یا حسین» سر می‌دهند.
وی رساترین تریبون برای بیان ظلم به اهل‌بیت (ع) را گریه دانست و بیان کرد: علت مخالفت دشمن با برپایی مجالس عزاداری این است که این عزاداری‌ها و این اشک‌ها ظالم و مظلوم را معرفی می‌کند و راه درست را نشان می‌دهد. به همین خاطر است که اهل‌بیت (ع) به برپایی مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) تأکید کرده‌اند.
شعرخوانی احمد فغانی، شاعر آئینی اهل‌بیت (ع) در رثای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بخش بعدی مراسم روز اول ماه محرم در حرم مطهر رضوی بود.
این شاعر دل‌سوخته ابیات شعر خود را به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین (ع) تقدیم کرد؛ 
ای پاسدار پرچم صلح و صفا حسین، ای تک‌سوار عرصه مهر و وفا حسین، حق خون‌بهای توست جگرگوشه رسول، مرهون خون پاک تو دین خدا حسین، خیل ملک قدم به سرای تو می‌زنند، سازند خاک‌پای تو را طوطیا حسین، مهر تو را به عالم امکان نمی‌دهم، باشم به آستان تو کهنه گدا حسین، هنگام خلقتم به سراپرده وجود، با عشق تو سرشته وجودم خدا حسین، ای شهریار دین و مه برج سروری، ای افتخار نهضت کربلا حسین، 
پروانه‌وار بر دل آتش زدی نهیب، کردی تمام هستی خود را فدا حسین،خون علی‌اصغر شش‌ماهه‌ات چو ریخت، خون گریه کرد پهنه ارض و سما حسین، گفتی که مرگ سرخ برایم سعادت است، جز ننگ نیست همرهی اشقیا، حسین.
گفتنی است؛ در این مراسم باشکوه زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی با قرائت زیارت عاشورا که توسط مداح و ذاکر اهل‌بیت (ع)، محمود صفاتی قرائت شد به محضر سید و سالار شهیدان عرض سلام و ارادت کردند.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.